vrijdag 9 september 2022

In Memoriam AYLA (ACE Damante) 13-12-2009/8-9-2022

Mijn Ayla, je bent niet de eerste die ik moet laten gaan … maar afscheid nemen went nooit, en mijn god wat doet het weer pijn. Hoe doof je het licht van je mooiste, liefste, leukste en in sommige tijden ook grootste lichtpuntje in je leven?

Ik heb je op 13 december 2015 uitgezocht in Spanje in de refugio, als 2e hond erbij naast ACE Madi die al enkele weken eerder was gekomen. Jullie bleken de perfecte match … na de 1e nacht dan toch … In die 1e nacht heb je de schade ingehaald van 6 jaar opgesloten te zijn geweest in een hok, met enkel water en brood. Alle ondeugden die je kon uithalen deed je … totdat ik boos werd, en toen was het klaar. Sindsdien was je de makkelijkste, best luisterende en stabiele hond die je je kunt wensen. Voor mij vooral, want de rest moesten ruim 2 jaar wachten voordat ze je los konden laten zonder dat je het op een lopen naar huis zette. Ik was vanaf dag 1 JOUW vrouwtje. Als je maar met mij verbonden was, of het nu was via de riem, of door jouw tenen tegen de mijne … Samen met Madi waren we een drie-eenheid. Prachtige wandelingen gemaakt, en nieuwe tradities gestart zoals Oud en Nieuw in een vuurwerkvrij park. Wat was het heerlijk om jullie beiden te zien openbloeien, en jullie trokken mij daarin mee.

Inmiddels is er ook een baasje bijgekomen, die zijn 1e date/proef ook niet meer vergeet omdat je persé tussen ons in moest lopen. Later werd dit tussen ons in liggen op de bank. Steeds meer verstrengeld met de baas (die jou ook zo erg gaat missen), maar enkel als ik er ook bij was, want anders lag je liever in de “wacht” mand.

Eind 2019 moesten we afscheid nemen van je zus Madi. In haar laatste tijd had je jezelf zo vaak weg gecijferd als een echte Labrador … dienstbaar naar alles en iedereen. Toen zij (in strijd met haar verlatingsangst) niet altijd meer mee kon wandelen, kortte je je eigen rondje in om snel mogelijk terug te zijn. Jullie neuzen gingen dan bij terugkomst even naar elkaar om te zeggen “I got you”. En zo namen jullie ook bewust van elkaar afscheid tijdens Madi’s laatste moment. Onvergetelijk bijzonder.

1 jaar na het overlijden van Madi, besloten we dat het tijd was voor nog een hondje erbij. We kozen bewust voor een opvanger, ook omdat je al op leeftijd was. Maar het lot bracht ons een extreem bange Missy (ACE Micheline). Zij klampte zich vanaf het eerste uur aan jou vast, en haar uit de hoek in de kamer krijgen, was zonder jou lieve Ayla nooit gelukt. Daar waar jij buitenshuis het niet echt had op kleine honden, nam jij Missy volledig onder jouw hoede. We konden dan ook niet anders dan Missy zelf adopteren, en nóg meer hopen dat je héééél erg oud ging worden.

We zijn ver gekomen … ruim 12,5 jaar oud en bijna 7 jaar bij mij. En toch voelt het te vroeg … Maar verlengen is ook geen optie meer … de pijn en kreupelheid breekt steeds vaker door de medicatie heen … Jouw mooie blije doppen verliezen hun glans, en jou zo zien doet nog meer pijn, dus konden we niet anders dan je laten gaan.

Gisteren, 8 september was het zover … de dag dat we het licht doofden, niet alleen voor ons, maar ook voor onze Missy die nog zo afhankelijk was van jou. Voorlopig zullen we nog ontroostbaar zijn … maar zullen we onze harten ook weer openstellen voor een nieuwe rescue.

Wij, je mensenfamilie, - vrienden en hondenvriendjes gaan jou zo ontzettend missen. Vooral jouw “bij” vrouwtjes Miriam & Anita, die altijd insprongen en liefdevol accepteerden dat ze de 2e viool waren. En natuurlijk jouw grootste hondenvriend & partner in crime “Ted”, want wat hebben jullie samen wat afgerend en gespeeld.

Mijn lieve Ayla … mijn doppie … Ik hoorde bij jou en jij bij mij … we zullen voor altijd verbonden blijven in liefde!

Tot ons weerzien ooit, en dikke knuffels aan mijn roedeltje daarboven XXX

JOUW vrouwtje Angelique, je baasje Tjeerd en je allerliefste Missy



Geen opmerkingen:

Een reactie posten