zaterdag 7 april 2018

Spreekbeurt van Imogen uit België

Ik heb eerst het verhaal in tekst hieronder gezet.
Helemaal onderaan kan je de powerpoint zien die Imogen gemaakt heeft en
tenslotte daaronder kan je Imogen zien die haar tekst oefent.
Veel lees- en kijkplezier!


Het asiel van Chapar in Spanje.

HOLA of HALLO,
Ik ga spreken over Chapar zijn asiel in Spanje en over Chapar zelf. Het asiel van Chapar heet ANIMAL CARE ESPAÑA of afgekort ACE. Vertaald in het Nederlands SPAANSE HONDEN IN NOOD = SHIN       


Dit is het Spaanse logo en dit het Nederlandse.   
                                                             
                            
Fabienne en echtgenoot Dirk zijn een Belgisch koppel. Op 14 december 1999 (18 jaar) gingen ze voorgoed in het Zuiden van Spanje wonen. Ze leerden de Nederlander Ton van den Broeck kennen. Ze wouden van de Spaanse zon genieten, maar na een tijdje zagen ze het leed van de zwerfhonden op de straat.
Samen met hun vriend Ton huurden ze eerst enkele hokken  (perrera’s) van het dodingsstation in Mijas een badplaats dichtbij Malaga. Na een tijdje(2008) hebben ze gans het dodingsstation opgekocht en er een tijdelijke toevlucht (refugio) voor honden en katten gemaakt. In het begin was er geen internet en toonden ze foto’s aan toeristen, vrienden, familie, … in de hoop dat er een hond kan geadopteerd worden. Nu via het internet gaat dit veel gemakkelijker. Momenteel zijn er nu 550 honden in het asiel.    18 000 honden hebben in 18 jaar een nieuwe fijne thuis gevonden.
De Spaanse overheid zou meer druk moeten zetten dat de bevolking hun honden/katten moeten castreren en steriliseren. Het jagen en racen met podenco’s en galgo’s moet verboden worden. Er zou veel leed gespaard blijven.

Wat doet Ace/Shin?

·       Honden van straat halen
·       Gewonde en zieke honden/katten verzorgen
·       Vrijkopen van honden in dodingsstations
·       Steriliseren en castreren van honden/katten
·       Praten in scholen tegen de jonge generatie om uit te leggen dat dieren geen speelgoed en geen wegwerp zijn
·       Praten met jagers
·       Bij hondenverzamelaars honden gaan ophalen
·       Bij noodoproepen van buren of klachten van mensen honden gaan opeisen
·       Het zoeken naar een NIEUWE THUIS
Wie werkt voor Ace/Shin?
Het zijn allemaal vrijwilligers (ongeveer 400) hoofdzakelijk in België en Nederland. Ook in Denemarken en Oostenrijk. Fabienne, Dirk en hun Nederlandse vriend Ton zijn de oprichters.
·       Dierenartsen werken aan een verlaagd tarief
·       Verzorgers
·       Huisbezoekers
·       Stagiaires
·       Eerste contactpersoon en andere contactpersonen
·       Vluchtbegeleiders
·       Opvanggezinnen
·       Nazorg
·       Onderhoud van site en het schrijven van de blog
·      

Googelen naar Ace/Shin.

Je drukt www. ace-charity.org of www.shin.be en je komt op hun site. Dan druk je honden ter adoptie of katten ter adoptie.
·       Niet gereserveerde: hond/kat zijn vrij voor adoptie
·       Pre-reservatie: de hond /kat is tijdelijk gereserveerd voor jou, je moet nog wachten op huisbezoek en het ondertekenen van een contract
·       Reservatie: hij/zij wordt je nieuwe huisdier
·       Contact: vrijwilligers met elk hun taak
·       Blog: dagelijks wordt de blog met verhalen en foto’s aangevuld
·       Documentaire: Fabienne vertelt over het leed van de Spaanse honden en het asiel.




Hoe ga je tewerk als je een hond/poes wil adopteren?
Stel je hebt een leuk hondje gezien op de site. Je leest zijn/haar verhaal en je ziet het zitten om het hondje/poes te adopteren. Dan neem je contact op bij de Belgische contactpersoon Nancy De Dyn.
Telefonisch: 0474 / 19 10 75
Je zegt de naam en referentienummer van het dier dat je wil adopteren. Nancy verteld dan het karakter en de gezondheidstoestand van je hond/kat.
Je kan ook vragen om een filmpje te maken van de hond.
Zo zie je toch al iets meer hoe de hond/poes reageert, enthousiast, rustig of speels is.
Met een filmpje kan je al veel zien van hun karakter.
Je besluit om de hond/ poes te adopteren. Dan wordt hij/zij eerst op pre-reservatie gezet.
Je krijgt eerst van een vrijwilliger/ster thuisbezoek of je wel het geschikte gezin bent om een hond/poes te kunnen adopteren.
Er wordt gekeken of je voldoende tijd kunt vrijmaken voor je hond, slaapruimte, kinderen, zijn er nog huisdieren, is de tuin goed afgezet?
Als de vrijwilliger/ster groen licht heeft gegeven dat alles inorde is, dan pas zetten ze je hond/poes in reservatie. Het contract wordt opgemaakt, je schrijft het bedrag van 300€ over en jij wordt het nieuwe baasje. Dan wordt er bekeken wanneer er een vlucht past om je hond/poes over te laten vliegen.


Opvanggezinnen

De meeste honden verblijven in het asiel in Mijas Spanje. Sommige honden die er al lang zitten of zich moeilijk aanpassen in het asiel, verblijven soms tijdelijk bij een opvanggezin of gastgezin in België of Nederland. Dan kan het gezin meer over het karakter van de hond praten.
De hond leert er:

·       Zindelijk zijn
·       Wandelen
·       Omgaan met andere honden of soms poezen
·       Omgaan met kinderen
·       Omgaan met onbekende mensen
·       Aanpassing in auto
·       Aanpassing vreemde geluiden
·       Aanpassing gezin
·       Knuffelen want meestal kennen ze geen zachte, strelende hand
Nieuwe baasjes kunnen rechtstreeks contact opnemen met de adoptiehond. Dat meer een band schept.
Of ze kunnen kijken als het klikt met hun eigen hond dat ze bezitten.
In een gastgezin hebben ze sneller kans om geadopteerd te worden.


Het gastgezin heeft dubbele gevoelens bij het doorgaan van een adoptie.

 blij dat de hond een GOUDEN MAND heeft gevonden in een nieuwe echte thuis
·    moeilijk bij het afscheid nemen want het is toch tijdelijk hun hond geweest en   daar hoort er wel een traantje van emotie bij
 Het is de knop omdraaien en terug op zoek gaan naar een nieuwe gasthond.



De Poezenberg

Ace/Shin vangt ook poezen op. Dit is kleinschaliger hun hoofddoel is honden opvangen. De poezen die tam zijn worden ter adoptie gezet. Maar helaas zijn er veel poezen te wild en te schuw van de mensen. Deze poezen verblijven op een andere plaats “De Poezenberg”. Daar krijgen ze hun dagelijks eten en verzorging.
Zwarte poezen blijven het langst zitten.

Waarom worden zwarte katten vermeden?

·       Brengt ongeluk als je een zwarte kat tegenkomt op straat
·       Op vrijdag de 13de heeft het een dubbele betekenis van ongeluk
·       Zwart als de nacht= duisternis= ze verdwijnen in het donker Brr
·       Zwart kan je moeilijk fotograferen
·       Hekserij: katten kunnen vanuit de hoogte vallen en komen toch op hun pootjes terecht. Dat moest wel hekserij zijn. Heksen konden zich zogezegd veranderen in zwarte katten. Daarom werden ze vroeger samen op de brandstapel gegooid.
·       In Engeland, Shotland en Japan brengen ze net geluk.
·       In Engeland brengt een witte kat dan ongeluk

Het bijgeloof komt meestal uit oude verhalen, mensen waren toen nog lichtgelovig in hekserij en magie.
Nu in deze tijd geloven mensen niet meer in fabeltjes maar toch is het een raadsel waarom zwarte katten in alle landen in de asielen blijven zitten.

De dodingsstations= estación asesina


Elke grote stad heeft een dodingsstation.
De hondenvangers ruimen de straten op door loslopende honden te vangen zoals bij Lady en de Vagebond. Want zeg nu zelf toeristen vinden dit niet leuk en het is geen reclame voor de badsteden. Ze zijn verplicht om de hond na te kijken op een chip. Dan verwittigen ze de eigenaar. Is de eigenaar na 10 dagen niet komen op dagen. Dan wordt de hond afgemaakt.
Brengen jagers of hondenbaasjes zelf hun hond naar het dodingsstation dan wordt er zelf geen 10 dagen gewacht om ze te doden.
Meestal zijn het: podenco’s, galgo’s, puppy’s, zwarte, oude, zieke of ras onbekende honden.
Als een hond binnen gebracht wordt, wordt hij/zij gedropt in een groep honden. Met als gevolg: enge gevechten, zieke honden creperen van de pijn, mama’s baren hun puppy’s zonder liefde.
Sommige dodingsstations vergassen hun honden en worden dan in een verbrandingsoven gegooid. Het AUSCHWITZ voor honden. De ware hel.
Fabienne gaat wekelijks naar een dodingsstation om honden VRIJ te KOPEN. Tussen de €35 en €75 kopen ze een hond vanuit het dodingsstation.
Zij moeten heel vriendelijk zijn bij het onderhandelen. Want als de directeur dit niet wil krijg je geen hond mee.

Jagers = cazadores

1 februari is het einde van het jachtseizoen. Over gans Spanje worden er ongeveer 50 000 jachthonden gedumpt.

Dit zijn de redenen:

·       Na 4 jaar zijn ze niet meer fit om te jagen
·       Jagen slecht
·       Kweken niet goed meer
·       Zijn gewond geraakt
·       Zijn ziek
·       Zwak door uithongering
·       Niet snel genoeg kunnen rennen

Ze zitten soms met teveel honden in een kleine ruimte opgesloten.
Met een emmer water en wat droog brood moeten ze overleven.
Met een gevecht als gevolg.
Want hoe meer honger ze hebben hoe beter ze jagen.


Degene die niet voldoen worden:

·    Opgehangen
·    Doodgeschoten
·    Verhongerd
·    Op straat gezet
·    Vergiftigd
·    Zuur overgoten
·    Sigaretten worden gedoofd op de huid van de hond
·    Bij gechipte honden wordt soms de chip uitgesneden uit de nek zodat ze de jager niet kunnen achterhalen
·   Naar dodingstations gebracht
·   Degene die beetje een hart hebben brengen ze naar een opvangcentrum    
z  zoals Ace/Shin of andere rescues.
·     


Broodfokkers

Broodfokkers zijn mensen die verschillende rashonden hebben. Die honden moeten de hele tijd puppy’s produceren. Zij zien nooit het daglicht, krijgen nooit de nodige liefde en kennen geen huiselijke sfeer. Er zitten bij die broodfokkers ongeveer 300 - 400 kleine hondjes die tezamen worden gehouden in een draadkooi. Ze worden in hun kooien op mekaar gestapeld.          
Ze zitten in hun eigen uitwerpselen. Door overkweek en te veel puppy’s, worden veel hondjes ziek met soms de dood als gevolg.
Door veel puppy’s op de wereld te zetten krijgen veel kweekteefjes baarmoederontstekingen en tumoren. Deze mama’s zijn vaak opgebruikt en bang van mensen. Net als in België en Nederland zijn ook in Spanje verschillende broodfokkers actief.
Als je in België veel verschillende rassen in een hondenwinkel ziet zijn het meestal ook van broodfokkers.
Je moet als nieuwe hondeneigenaar de moeder kunnen zien in huiselijke sfeer of een hond met een stamboom dan weet je dat je een zuiver gekweekte pup hebt.




Welke honden blijven er zitten?

·       Oude honden
·       Gewonde honden
·       Zieke honden
·       Zwarte honden
Waarom zwarte honden in het asiel langer blijven zitten weet men niet. Er bestaan er geen legendes over.

Eventuele redenen waarom Black Beauty ’s zittenblijvers zijn?

·       Je ziet ze moeilijk op foto
·       Ogen zijn verstopt tussen het zwarte haar
·       Door weinig oogcontact  kan je moeilijker communiceren
·       Ziet er agressiever uit en dit geeft angst aan ,ook al is dit niet zo
·      

Geef de zwarte parels ook een kans want zeg nu zelf zwart heeft toch klasse en is toch chique?


Wat is leishmania?

Leishmania wordt veroorzaakt door de zandvlieg. De zandvlieg is actief bij zonsopgang en ondergang. De zandvlieg komt voor in waterrijke gebieden. De hond wordt gebeten door de zandvlieg die de drager is van de ééncellige parasiet Leishmania. Eenmaal gebeten komt deze Leishmania-parasiet in het bloed terecht. Vanaf dat er een hond wordt opgenomen in het asiel wordt hij/zij met een druppeltest van bloed gecontroleerd op Leishmania.
Positief = drager van Leishmania. De behandeling wordt gestart. Het medicijn noemt ALLOPURINOL.
Negatief = ziekte vrij

Behandeling Leishmania.

Dagelijks moet de hond een pilletje nemen om de Leishmania ziekte te remmen zodat de parasiet niet wakker wordt. Want de parasiet kan de milt, de nieren, de lever en het beenmerg aantasten. De behandeling is niet zo duur, ongeveer 10 euro/maand. Als eigenaar moet je wel om de 6 maanden een bloedafname laten uitvoeren bij de dierenarts. Dit is wel een extra kostenplaatje + de labotesten betalen. De hond moet ook nog eens een eiwit-arm dieet volgen. Maar de liefde die je krijgt van je hond is het waard. Chapar die heeft jammer genoeg Leishmania en mijn mama heeft er wel over getwijfeld of we Chapar zouden adopteren. We hebben uiteindelijk besloten om hem een warme mand te geven en hebben daar nog geen moment spijt van gehad!

Symptomen bij Leishmania.

De symptomen zijn bij iedere hond anders. Hoe sneller je het ontdekt, hoe beperkter de schade is aan de organen. Zoals bij onze Chapar is er zelfs geen schade aan de organen. De immuniteit of weerbaarheid (sterkte) van de hond  is ook van belang. Bij een laag immunsysteem zal de hond meer symptomen aantonen. Bij heel gestresseerde en bange honden zullen er meer risico’s zijn. Oude honden zijn ook vatbaarder.

Dit zijn enkele symptomen.

·       Slaapzucht
·       Koorts
·       Huidklachten
·       Oogziekten
·       Leverschade
·       Nierschade = kan een grote doodsoorzaak zijn bij sommige honden      die drager zijn.
Anderen worden nooit ziek en kunnen oud worden door hen goed te behandelen.
Chapar heeft gelukkig geen enkel verschijnsel van de juist opgenoemde symptomen.

Fly a dog

Als je op reis gaat naar Malaga kan je altijd bij de terugvlucht een hond laten meevliegen naar zijn nieuwe thuis. Je neemt dan contact op met een vluchtbegeleider die een plaats gereserveerd heeft op je vliegtuig. In Malaga geven ze de paspoorten af en helpen de honden op de transportband. In Brussel geef je de paspoorten en de honden af aan de vluchtbegeleiders. Dan worden ze overhandigd aan de nieuwe baasjes.
Een klant van ons heeft al 3 honden laten overvliegen naar België. Hij had er een goed gevoel bij en in april doet hij dit terug.
Bedankt Edwin om dit te doen!


Vluchten
Als er een hond geadopteerd is mag hij/zij overgebracht worden naar zijn/haar nieuwe baasjes.
De honden moeten vlieg klaar zijn:
·       Identiteitskaart moet in orde zijn
·       Puppy’s moeten oud genoeg zijn
·       Gevaccineerd zijn
·       Mogen geen koorts hebben
·       Proper gewassen zijn
·       Tanden worden gereinigd
·       Vlooivrij zijn
·       Nuchter zijn (niet gegeten en gedronken hebben)
·       Grote honden moeten in een veilige ,stevige reiskooi geplaatst worden
·       Kleine honden mogen soms in een reistas meevliegen met de passagiers
De taak van de piloot:
·       Moet voorzien dat er plaats is in de laadruimte
·       Dat de verwarming aanligt
·       Dat er voldoende zuurstof is
Als dit allemaal in orde is …
VLIEGT DE HOND NAAR ZIJN/HAAR FOREVER HOME !!!

Ligt de verwarming niet aan of er is te weinig zuurstof
DAN GAAT DE VLUCHT NIET DOOR!!!

Waarom hebben wij El Chaparral 11910 geadopteerd vanuit Spanje?

Mijn mama heeft astma en mag eigenlijk geen huisdieren houden. Maar zij heeft een hond nodig om zich te kunnen ontspannen.
Ons vroegere hondjes Poitou en Boëno ruifden niet. Poitou (Tibitaanse Teriër) hebben we als puppy gekocht. Boëno (kruising Maltezer-Yorkshire) was 8 maand dat we hem geadopteerd hebben. Beiden zijn ze meer dan 14 jaar geworden wat oud is voor een hond.
Mijn mama wilde weer een asielhond in huis nemen die niet ruifde of weinig. Maar mijn papa wou eens een grotere hond hebben. Op Belgische sites gekeken en we hebben niets gevonden.
Opeens kwam er een site van Spaanse honden in nood tevoorschijn. Uit nieuwsgierigheid eens erop geklikt en daar vonden we El Chaparral.
Chapar is waarschijnlijk een kruising van een border collie met een Spaanse waterhond. Hij is gevonden langs de straat dichtbij een golfterrein El Chaparral. Vandaar zijn naam.Fabienne zelf heeft hem gered. Waarschijnlijk diende hij als schapen of geitenhoeder.
We hebben een filmpje aangevraagd van Chapar. Toen we die beelden bestudeerden zagen we dat hij rustig was , de drukke honden vermeed en hij volgde zijn verzorgster . Ons hart smolt en we waren verkocht aan hem. De adoptieprocedure werd gestart. Het was yes,yes,yes Chapar wordt onze nieuwe huisgenoot!


Voordelen asielhond:

·       Wilt je beste vriend(in) zijn
·       Gehoorzaam
·       Heel dankbaar voor de tweede kans dat hij/zij krijgt
·       Je krijgt extra veel liefde
·       Waarderen je
·       Aanhankelijk
·       Trouw

Nadelen asielhond:

·       Heeft een rugzakje waar een verleden in zit
·       Kan angstig zijn
·       Je moet geduld hebben
·       Stap voor stap opbouwen
·       Verlatingsangst (willen niet terug in de steek gelaten worden)
·       Met zachtheid behandelen


Aankomst Chapar
Donderdag 18-08-2016 Brussel   Brussels Airlines SN3734
Vertrek Malaga 9u45
Aankomst Brussel 12u25 (half uur vertraging)
Britta en Fien met groene polo Ace/Shin wachten ons op bij de koffiestand van Java.
Wat duurde het wachten lang . Maar opeens zagen we de kooien aanrijden. Het wachten werd beloond. Ik weende van geluk , mijn mama troostte mij. Een voor één werden de kooien geopend. De honden waren verward en wisten niet wat met hen gebeurde. Er lag een mooie toekomst in het vooruitzicht. Iedereen succes gewenst met hun nieuwe hond en afscheid genomen. Tot 2x hebben we Chapar in de auto moeten dragen. Zo bang was hij. Nu springt hij met plezier in de auto. Thuis gekomen heeft hij de tuin verkent en een plasje gedaan. Hij liep pardoes tegen het raam. Dat was een ferme bonk. We waren in verlof en konden veel tijd in Chapar steken. Hij was 5 maand bang voor mijn papa. De meeste Spaanse honden zijn door mannen mishandeld. Maar met veel geduld en een zachte aanpak is dit goed gekomen. Wij zijn blij met onze schat!!! We kunnen hem niet meer missen. Na 1 jaar krijg je een mail van de nazorg met vragen hoe het met je hond gaat.

JE KAN NIET ALLE HONDEN VAN DE WERELD REDDEN,                                                          
MAAR WEL DE WERELD VAN EEN HOND.
DIT HEBBEN WE MET HART EN ZIEL GEDAAN !!!
WE HEBBEN ER GEEN SPIJT VAN!!!

Imogen ,mama en papa, Minoush de poes en met als hoofdpersonage Chapar.
Illustraties bij mijn spreekbeurt:

Ik ben een Podenco
Eigendom van een jager
Gedumpt
Weg gegooid

Dolend, hoop op gegeven


Vandaag gaf ik me over aan mijn redders

Ik kon niet meer
Vandaag kreeg ik een naam
Vandaag ben ik geliefd
Vandaag begint een nieuw leven voor me
De hel is voorbij



Ik stierf vandaag
Overweeg ipv kopen eens het adopteren van een hond. Waarom? Lees onderstaande brief.
Aan mijn lieve bazinnetje,
Ik stierf vandaag. Je was me zat en bracht me naar het dodingscentrum. Het was er overvol en ik trok het kortste strootje. Ik lig nu in een zwarte zak op de stortplaats. Een andere puppy krijgt nu mijn nauwelijks gebruikte riem die je achter liet. Een mevrouw deed mijn te strakke en vieze halsbandje af voordat ze me over de regenboogbrug zond.
Zou ik nog thuis zijn als ik niet aan je schoen geknabbeld had? Ik dacht dat het voor mij was het was lekker leer en het lag op de vloer. Er was verder geen speelgoed dus ik dacht echt dat het voor mij was. Ik was alleen maar aan het spelen
Zou ik nog thuis zijn als ik mijn behoefte niet in huis had gedaan? Je had de boeken over zindelijk maken in huis. Je hoefde alleen maar de deur open te maken. Je haalde mijn neus er doorheen en ik begreep het niet ik voelde me beschaamd.
Zou ik nog thuis geweest zijn als ik geen vlooien het huis in gebracht had? Zonder anti-vlo kreeg ik ze niet meer van me af nadat je me een aantal dagen alleen in de tuin had gelaten.
Zou ik nog thuis geweest zijn als ik niet geblaft had omdat ik alleen en bang was? Ik riep je want ik wilde je beste vriend zijn.
Zou ik nog thuis geweest zijn als ik je gelukkig had gemaakt? Door me te slaan leerde ik dat niet.
Zou ik nog thuis geweest zijn als je de tijd voor me had genomen en me geleerd had hoe ik me moest gedragen? Na een week had ik nog geen moment aandacht gekregen maar ik besteedde al mijn tijd met wachten op jouw liefde.
Ik stierf vandaag. Ik hield van je!
Puppy



De wereld is een gevaarlijke plaats,
niet vanwege de slechteriken,
maar ook van de mensen die rondkijken naar het slechte en niets doen.




Zie ginds komt het

   

Zie ginds komt het vliegtuig uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Chapaarke, hij komt er al aan.
Ons hartje  dat bonkt, slaat 1000 keer meer.
Die dag dat hij bij ons kwam vergeten we niet meer.

Zijn vliegtuigbegeleidster kwam recht naar ons toe,
alles is goed verlopen maar hij is wel nog wat moe.
Och lieve Chapaarke wij zijn toch zo blij…
Dat jij in ons gezinnetje opgenomen mag zijn.



Nu ik er ben… heb geduld met mij 
Nu ben ik bij je aangekomen...
is Alles vreemd en ik voel me soms niet goed....
Wees niet ongeduldig, als ik niet meteen in de mand slaap, gisteren sliep ik nog op stro...
Schrik niet, als ik snel mijn eten binnen schrok, gisteren moest ik het zo doen om te overleven..
Word niet boos, als ik wat in huis doe, gisteren deed het er niet toe waar ik het deed...
Vergeef me als ik weer iets kapot heb gemaakt, ik heb nooit mooie spullen om me heen
 gehad...
Wees niet bedroefd, als ik schrik heb voor je liefdevolle hand gisteren was het nog een
 zeldzaamheid dat men mij streelde....
Heb aub geduld met mij, dit is jouw wereld maar nog niet de mijne....
Vergeet nooit ik was een straathond en moet alles nog leren...
Als ik je vertrouw geef ik het mooiste, wat ik je kan schenken je krijgt mijn hart.

Dit was haar spreekbeurt, haar moeder schreef het volgende:

Onze dochter Imogen heeft donderdag 15 maart haar spreekbeurt gehouden. 

Juf Bianca had gezegd dat het tot nu toe de beste spreekbeurt was. 

Meester Guy van het andere zesde leerjaar heeft 2x naar de klas van 

Imogen komen luisteren terwijl Imogen bezig was. Zo benieuwd was hij.
Juf Bianca heeft nog nooit zo een spreekbeurt gehad. Hond - kat - auto 
's ... komen jaarlijks aan bod.
Ik ben dan met Chapar eens langs geweest op de speelplaats.
De juf zei: " De klas was muisstil , ze heeft dat goed overgebracht." 
De juf zelf heeft ervan bijgeleerd.
Imogen glunderde . Imogen is een rustig type en wordt niet altijd 
aanzien. Zelfs de haantje de voorsten van de klas zeiden dat het goed was.
Dus dat zit goed!!!
Ze mochten ongeveer 15 min. praten. Imogen heeft 25 min. verteld. 100 
foto's had ze op haar power - point.
Dit dankzij de blog van jouw en ook doordat ze in Spanje veel foto's 
nemen en de vele reacties van mensen die foto's op de blog zetten.
Maar het is toch jij die er veel tijd insteekt.
Filmpje over de redding van Gemma de podenco kwam aan bod en uiteraard 
ook van El Chaparral ( Chapar ).
De eerst keer dat we met de klok werkten zaten we aan 48 min. Er is ook 
zoveel te zeggen over jullie organisatie.:-)
Oeiii, te lang . De 100 foto's behouden maar serieus de tekst ingekort.
We hebben de teksten extra voor de juf en één voor de klas gecopiëerd 
zodat ze als ze geïnteresseerd zijn dit eens konden nalezen.
Imogen zei dat er toch al kinderen erin hebben gekeken.
Vertalingen en gedichtjes heeft ze uitgedeeld om mee te nemen naar huis. 
Zoals ik stierf vandaag en ik ben een podenco..., heel aangrijpende teksten.
Het is nog voor de andere kinderen nog een ganse week spreekbeurten.
Zaterdag zal mijn schoonzus de teksten doorsturen zoals je gevraagd hebt.
De avond voor haar spreekbeurt heb ik dat eens gefilmd , ze kan dit 
misschien ook eens doorsturen.
Imogen zei dat het in de klas beter was dan thuis.


Klik hier voor Imogen haar powerpoint presentatie

Klik hier om te zien hoe Imogen haar presentatie voorbereid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten