zaterdag 11 januari 2020

In memoriam Bernard


Mijn vriend Stephen en ik hadden in mei 2017 Bernard geadopteerd. Hij en Steve waren van het begin af onafscheidelijk. Ze waren een heel goed team, 24 uren samen, omdat Steve hem elke dag heeft naar werk heeft meegenomen. Hij is zelfstandig als metselaar en kon dit doen. Ook zijn collegas zijn alle hondenliefhebber en vonden het goed dat Bernie meekwam naar de bouwwerften. En Bernie was een hond die altijd het liefst buiten was. Steve en hij waren heel gelukkig samen. Ook toen Steve en ik uit elkaar gingen is Bernie met Steve gebleven.

Maar in de week voor kerst is iets ontzettend gebeurd. Ze deden samen een wandeling. Bernie was aan het leiband. Maar hij woog nu 80 kg. Als hij een konijn heeft gezien, heeft hij zo sterk aan de leiband getrokken dat Steve hem niet kon houden. Bernie rende achter het konijn direkt met zijn hoofd tegen een auto die langs kwam. Hij was onmiddelijk dood.

Ik schrijf u dit omdat Steve zo wanhopig is dat hij het niet zelf kan doen. Bernie was alles voor hem.  Het is zo triest dat Bernie zo een kort leven had. Maar ik kan bevestigen (ik heb ook een tijd als vrijwillige voor SHIN gewerkt): Bernie had een goed leven, eerst met ons tweeën en dan alleen met Steve. We hielden van hem.
Hij had wel omwille van zijn ras en zijn leeftijd een eigen hoofd en een sterke wil. Aan de andere kant was hij heel aanhankelijk en hield veel van knuffelen. Hij speelde graag met andere honden en beschermde vaak kleinere hondjes. Ook met grote honden was hij lief, maar ... als een andere hond dominant was, oh jeh: Dan kon Bernie heel kwaad worden. En natuurlijk hadden andere honden veel respect voor Bernie.

Bernie had een individueel begrafenis in het dierencrematorium in Boom op 18 december 2019. We zijn ontroostbaar.

Lieve groeten
Ingeborg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten