zondag 8 december 2013

2013

Het einde van het jaar 2013

Ze noemen het niet voor niks , de donkere dagen voor kerst.
Het maakt mij ieder jaar weer weemoedig.
Dit jaar nog meer dan andere jaren!!!
Persoonlijk heb niet veel met kerst.
We laten ons mee sleuren in een gekte van luxe, veel eten en vooral veel geld uitgeven.


De donkere dagen nodigen  uit  voor warmte en veel lichtjes.
Heeft voor mij niks met kerst te maken.
De donkere dagen zetten je gevoel op zijn kop.
Mijn gedachten krijg ik bijna niet op een rijtje.
Ieder jaar kijk ik terug in het jaar.
Ben dankbaar voor wat ik heb maar ben ook verdrietig om dat wat ik ben kwijtgeraakt en aan het kwijtraken ben.
Voel me kwetsbaar!
Voel me zelfs gekwetst maar voel ook dat ik een andere weg in ben geslagen.
Achterom kijken doe ik niet meer, vooruit kijken doe ik voorzichtig.

Met kerst heeft iedereen het over de vrede
Velen vergeten dat dat, ook  na die twee dagen geldt.
Men veracht, minacht, bekritiseerd veel te makkelijk.
Respect en liefde hoort de drijfveer van de mens te zijn tegenover alles en iedereen die leeft.
Niet twee dagen per jaar de wapens neerleggen om daarna elkaar weer af te slachten.

Niet twee dagen per jaar geloven in iets waar je de betekenis niet van kent.....samen!!!
Velen, te veel mensen kennen maar twee letter ..de I en de K...

Velen mensen zijn eenzaam, zitten alleen.
Velen mensen hebben zo,n armoede dat de kachel niet eens brandt.
Laat staan dat hun maag gevuld kan worden tijdens de dagen van overvloed.


De kerken stromen kerstnacht vol om de geboorte van Jesus te vieren.
Stille nacht, heilige nacht.
Er is een kinderke geboren op aard!

De aarde die wij mensen naar de klote helpen.
De dieren die wij mensen naar de klote helpen.
En maar wijzen met de vingertjes.

Voor mijn thuiswonende kinderen steek ik de lampjes aan, branden we de kaarsjes.
Ja we delen warmte, vriendschap en gebondenheid.
Mijn gedachten gaan die dagen terug naar mijn ouders .

Zo oud ik ben, dat gemis gaat nooit over.

Persoonlijk ben ik blij als het 1 januari is.
Wat zal 2014 ons gezin brengen.... Ik durf er nog niet aan te denken.......

Juist daarom zullen er hier velen lampjes branden en zullen we van elkaars aanwezigheid genieten.


Iedereen een fijne kerst .

Aukje van hees



Geen opmerkingen:

Een reactie posten