zondag 23 oktober 2011

De 1ste 3 weken dat Zina (Rubina) bij Odette is !!! Nu met aanvulling 4de week

Week 1:
Waar ben ik aan begonnen!
Zina is op 3 oktober 2011  bij ons gekomen na een lange dag reizen. Meteen een “DAP- bandje omgedaan! Dit kan helpen bij heel veel veranderingen, die stress veroorzaken.
Alles was doodeng en ze stond stijf van de stress. De eerste week was lastig met haar: deed haar behoefte op het kleed, durfde niet alleen naar buiten, ik kon haar niet benaderen. Ze volgde mij ‘op afstand’ maar durfde geen toenadering te zoeken. Wilde wel! Een hond die je niet kan benaderen laat je met rust. Ze nemen wel alles in zich op en moeten het kunnen ‘verwerken’. Alles is anders dan het (soms traumatische) verleden!

Week 2:
Gaat mee naar buiten en plast in de tuin! Verder nog steeds bang voor deuropeningen. Als ik zeg:”wacht” met handgebaar, kan ik haar aanlijnen (ze verstijft). Rondje door de buurt is rampzalig; dood eng! In en uit de auto niet te doen, dus til ik haar op.

Week 3:
Durft nu wat makkelijker door deuropeningen; meer in de tuin geplast en gepoept. Met je rug naar haar toe makkelijker te benaderen en aan de riem te doen; wel stijf van de stress.
Onder deskundige leiding met Bach Bloesem begonnen. Doel: het verleden kunnen ‘verwerken’ en de prikkels van het nieuwe leven beter aan te kunnen!
Resultaat: slaapt dieper (verwerken), met rustige bewegingen te benaderen en riem om doen, gaat nu zelf door deuropeningen, kwispelt veel meer, in het bos (aan een lange lijn) kunnen vreemden (met wat lekkers in hun hand) haar roepen en zachtjes aaien, geeft aan als ze naar buiten wil om ‘iets’ te doen. In de auto gaan: dat oefen ik met een ander hondje! Gaat al beter. Al met al gaat het dus (vergeleken met de eerste week) stukken beter met haar, en met mij!
Ze is lief, gehoorzaam en heel goed met kleine kinderen!
Het zal nog wel een tijdje duren voordat ze meer vertrouwen krijgt, maar ik ga ervoor.
Blijf haar voorlopig nog ondersteunen met Bach Bloesem en ‘gedragsbegeleiding’.

Aanvulling:  
Zina is een vrolijk hondje geworden! Thuis en in de tuin is ze op haar gemak. Gaat gemakkelijk door deuropeningen, springt zelf in de auto en vindt vreemden als ze haar roepen en wat lekkers geven niet meer zo eng; ze mogen haar zelfs aaien! Haar staartje blijft neutraal. Met de meeste honden kan ze het goed vinden, maar een grote ‘wildebras’ die op haar afkomt vind ze een beetje eng. Als ik haar roep komt ze al kwispelend naar mij toe. De ondersteuning met Bach Bloesem gaat nog lang door; dit om te voorkomen dat ze ‘vastloopt’ en niet verder komt met het vertrouwen in deze nieuwe wereld.

Odette Ligtenstein.          

Wat de Bach Bloesem betreft: dat doe ik met een “Bach Bloesem deskundige”. Zij kan helaas geen nieuwe klanten meer aannemen! Zelf heb ik de opleiding “probleemgedrag bij honden” gedaan, dus kan in enkele gevallen best wel advies geven! Wil dat ook wel!
Dus heeft U vragen over deze therapie, mail dan naar mij Ineke Jongeleen en ik stuur Uw mailtje door naar Odette.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten